Clienţii lu’ tati Vântu: istorii semiclandestine – de Stelian Tănase

Cartea lui Stelian Tănase „Clienţii lu’ tanti Varvara: istorii clandestine”, în care se face demistificarea absolut necesară a biografiilor multor conducători comunişti din perioada de până în august 1944, a apărut în anul 2004 la Editura Humanitas. Este una dintre cărţile pe care le-am citit cu mare plăcere, admirând nu numai minuţiozitatatea istoricului, cât şi forma artistică, prin care scriitorul cu har a reuşit să prezinte o lume apusă, prin descrierea unor fapte de natură biografică în înlănţuirea logică din care rezultă micimea sufletească, intrigile, lupta pentru putere şi pentru favorurile Moscovei, trădările şi comploturile acelor comunişti stipendiaţi de o putere străină. Ţinând cont de toate acestea, mi se pare că ar fi oportună din partea lui Stelian Tănase şi o lucrare de analiză istorico-sociologică din realitatea imediată a ultimilor ani, care să plece de la recentele dezvăluiri de presă ale convorbirilor magnatului Sorin Ovidiu Vântu cu subordonaţii săi din trustul Realitatea Caţavencu.

Deoarece într-o asemenea întreprindere cel mai greu mi se pare să se aleagă o idee forţă, îi propun lui Stelian Tănase să se gândească la o variantă a titlului lucrării sale din 2004, oare de ce n-ar fi bun „Clienţii lu’ tati Vântu: istorii semiclandestine”? Dacă tanti Varvara era Siguranţa în faţa căreia comuniştii se plecau şi se trădau unii pe alţii, majoritatea fiind manevraţi de serviciul secret, mi se pare oportun ca şi automatismul „tati” cu care îşi tratează Vântu subordonaţii să fie adăugat numelui său. Ca şi tanti Varvara, convorbirile cu tati Vântu provoacă plăcere dar şi frică, nu neapărat în această ordine. Odată prins şi luat la refec de tanti Varvara, era nespus de greu să nu cedezi în faţa probelor materiale aduse Siguranţei de proprii tovarăşi de lupta revoluţionară. Unii cedau pentru o perioada scurtă, alţii au fost colaboratori permanenţi. La fel este şi în cazul lui SOV, cei care au intrat în jocul său nu şi-au dat seama că pânză de păianjen a magnatului era un corset mai zdravăn decât o cămaşă de forţă. Banii au luat locul fricii de închisoare din timpurile Siguranţei, dar există şi o comuniune a tipologiilor umane asemănătoare. Conştiinţe care se vând şi talente care se prostituează în faţa unui zeu. Tanti Varvara luptă contra Moscovei, deci este foarte lăudabilă acţiunea lui SOV de a aduna în jurul sau oameni de cea mai bună calitate – printre care şi Stelian Tănase – convinşi de necesitatea acţiunii contra lui Trăian Băsescu, văzut ca duşman al naţiei. Un argument în plus ar putea veni şi din afilierea ideologică a scriitorului. Fiind PNL-ist dedicat luptei contra hidrei PDL, lui Stelian Tănase i s-ar ivi astfel ocazia să aducă la lumină strategia genială a lui Vântu de demolare a duşmanului politic şi mai ales a celui care reprezintă răul suprem: preşedintele.

Fiind evident că numai plecând de la realitatea unor fapte incontestabile se poate elabora o lucrare serioasă, vom relua o parte din convorbirea din Sorin Ovidiu Vantu şi Stelian Tănase din data de 4 decembrie 2009. Ţinând cont de modestia care trebuie să-l caracterizeze pe orice intelectual demn, îi sugerăm lui Stelian Tănase – sper să nu se supere pentru recidivă – să-şi analizeze cazul în ultimul capitol al viitoarei cărţi, capitol pe care să-l denumească Realizator Realitatea.

Iată textul (parţial) apărut pe situl României Libere:

Stelian Tănase: Am şi eu o întrebare la tine, delicată.
Sorin Ovidiu Vantu: Te rog.
Tănase: M-a invitat Televiziunea Română să mă duc duminică, la ora 09.00, la ei, la anunţarea rezultatelor.
SOV: Mi se pare normal.
Tănase: TVR1. Nu, problema este să nu te superi tu sau Realitatea să-mi zică…, pentru că Realitatea nu ne-a făcut nicio invitaţie, să ştii.
SOV: Nu, dar chiar dacă ţi-ar fi făcut şi probabil că urma să-ţi facă, televiziunea publică e o chestie de prestigiu.
Tănase: OK. Deci, tu eşti în temă şi nu eşti în dezacord cu ideea asta.
SOV: Nici pomeneală! La TVR poţi să ieşi când vrei, Stelian.
Tănase: Fiind momentul ăsta cu miză mare, bănuiam că Realitatea vrea să-şi ţină oamenii acolo, ştii.
SOV: Mai, mi s-a spus că tu te duci la TVR1 fost întrebat dacă aş fi de acord, m-a întrebat Cătălin. Şi i-am spus cum să nu…
Tănase: Eu am cam zis că nu mă duc, dacă mă ia Realitatea, că nu e-n regulă să plec dacă sunt aici. Ei mi-au spus că au vorbit cu tine şi au vorbit şi cu Sassu sau Sassu a dat telefon, nu ştiu, dar oricum, era bine să te întreb eu pe tine, e mai corect.
SOV: Sassu te-a cerut.
Tănase: Bine, e-n regulă, mersi mult.
SOV: Te-a cerut şi am fost perfect de acord.
Tănase: Nu, era să te întreb eu pe tine, aşa, ştii, că a vorbit cu Enache, că a vorbit cu…
SOV: Mi se pare o chestie de mare prestigiu, tot pentru Realitatea lucrezi şi acolo.
Tănase: Bine. Păi am să spun să scrie acolo Realizator Realitatea.
SOV: Tot pentru Realitatea lucrezi şi acolo, că noi ne distribuim.

Etichete: ,

Lasă un răspuns

